Проєктна діяльність учнів

Проєкт – це задум, план, прообраз передбачуваного або можливого об’єкта; сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення. Діяльність за проєктом допомагає учню включитися в активну соціальну дію, подолати суб’єкт – об’єктну педагогічну парадигму.


Проєкт – це результативна дія. Велике, а іноді вирішальне значення методу проєктів для розвитку життєвої компетентності учня.

Участь у проєктній діяльності сприяє розвитку життєвої компетентності в цілому, однак найважливішими напрямами застосування методу проєктів є розвиток соціальної, інформаційної, політичної (політико-правової) та полі культурної компетенції. Метод проєктів повинен розглядатися як одна з провідних технологій у процесі інтерактивного навчання.

Проєктне навчання має багато варіантів:

  • за тривалістю роботи над задачею (від одного уроку до півріччя або року (курсові проєкти));
  • за формами організації (індивідуальна або групова робота);
  • за формами представлення результатів роботи (письмовий або усний звіт, презентація, захист).

У роботі над проєктом виявляється максимальна самостійність учнів у формуванні мети і завдань, пошуку необхідної інформації, навичок дослідницької діяльності, розвивається творчість.

Реалізація методу проєктів на практиці змінює роль вчителя під час навчального процесу. Із носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної діяльності учнів. Змінюється й психологічний клімат у колективі, оскільки вчителю необхідно переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності, на пріоритет діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.

Етапи і зміст проєктної роботи

  1. Пошуковий: визначення теми та мети проєкту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, обговорення методів дослідження.
  2. Аналітичний: аналіз вхідної інформації, пошук оптимального способу досягнення мети проєкту, побудова алгоритму діяльності, покрокове планування роботи.
  3. Практичний: виконання запланованих кроків.
  4. Презентаційний: оформлення кінцевих результатів, підготовка та проведення презентації, «захист» проєкту.
  5. Контрольний: аналіз результатів, коригування, оцінка якості проєкту.

Приклад проєкту з математики для учнів 6 класу з теми:

«Діаграми»

Кожному учню дається тема, за якою він має опитати своїх однокласників та за її результатами скласти відповідну діаграму (на вибір учня: кругову чи стовпчасту), тобто розповісти про свій клас мовою математики.

Можливий список питань:
  • Чи є вас улюблені тварини?
  • Як ви проводите свій вільний час?
  • Який предмет у школі найулюбленіший?
  • Який предмет у школі тобі не подобається?
  • Яка твоя улюблена страва?
  • Чи робиш ти зарядку?

Отримані результати матимуть приблизно такий вигляд:
 



  
Усі результати роботи учнів варто зібрати та оформити на один ватман чи розмістити на дошці.
Дітям дуже цікаво проводити опитування серед однокласників, разом з хорошою оцінкою учні отримають позитивні враження та дізнаються більше інформації одне про одного.
Метод проєктів дозволяє учням учитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретних справах і приносить задоволення учням, що бачать продукт власної праці.
Вважаю, що у процесі спільної діяльності під час роботи над проєктом в учнів формуються такі якості, як уміння працювати в колективі, брати відповідальність за вибір, рішення, розділяти відповідальність, аналізувати результати діяльності, підкоряти свій темперамент, характер, час інтересам спільної справи. 
Досвід роботи з методу проєктів показує, що учні можуть виступати активними учасниками процесу створення проєкту, виробляти свій власний погляд на інформацію, визначати мету й задачі, шукати шляхи їхнього рішення.

Коментарі